top of page

Денис Корольов: Про необхідність системи моніторингу обігу автогальмівних запчастин вагонів

Оновлено: 13 квіт.


Денис КОРОЛЬОВ

Повноважний представник

ТОВ "ЛЕБЕДИНСЬКИЙ МБДЕ ЗАВОД "ТЕМП"


Останнім часом стало спостерігатися зростання підробок та контрафактних виробів автогальмівного обладнання вагонів. Це створює серйозні проблеми для залізниці, бюджету України та економіки в цілому. Підробки автогальмівного обладнання ставлять під загрозу безпеку пасажирів та вантажів, а також можуть призвести до значних матеріальних втрат. 

Відсутність системи моніторингу обігу виробів автогальмівного обладнання залізниці лише посилює таку ймовірність. Без достовірної інформації про виробника, інспекторське приймання, стан та якість автогальмівного обладнання неможливо своєчасно виявити та запобігти можливим неполадкам та дефектам. Це призводить до збільшення ризику аварій та катастроф, а також до непланових витрат на ремонт та заміну пошкоджених компонентів.

Одним із способів розв’язання цієї проблеми є створення та впровадження Системи моніторингу обігу виробів автогальмівного обладнання рухомого складу залізниці на базі електронної інформаційної системи обліку Філії «Головний інформаційно-обчислювальний центр» АТ «Укрзалізниця». Адже саме філія “ГІОЦ” АТ “Укрзалізниця” займається наданням інформаційних послуг підприємствам залізничного транспорту та клієнтам залізниць України, а також підтримкою та розвитком мережі передачі даних Укрзалізниці. 

Переваги впровадження системи 

Впровадження системи дозволить здійснювати контроль та моніторинг обігу та якості автогальмівного обладнання на всіх етапах його життєвого циклу – від виробництва до експлуатації. Тож вагоноремонтні, вагонобудівні, локомотиворемонтні та пасажирські залізничні підприємства України будуть отримувати всю необхідну інформацію щодо деталей. Водночас інформація, пов’язана з обігом товарів, буде під контролем АТ «Укрзалізниця». Таке рішення буде запобігати розкраданню виробів зі складів, з рухомого складу та подальшому потраплянню краденого на ринок. Також  система дозволить:

  • Підвищити безпеку пасажирів та вантажів, оскільки тільки якісне та сертифіковане обладнання використовуватиметься на залізниці. 

  • Скоротити непланові витрати на ремонт та заміну компонентів, оскільки дефекти та неполадки будуть виявлятися та усуватися на ранніх стадіях.

  • Ефективно планувати обслуговування та заміну обладнання, що скоротить простої та підвищить ефективність роботи залізниці.

  • Знизити розукомплектування вагонів, адже система моніторингу виключить внесення вкраденого автогальмівного обладнання до бази даних ГІОЦ,  оскільки введення ідентифікаційних номерів у систему (до бази ГІОЦ) здійснюватимуть виключно заводи–виробники.

  • Захистити ринок від підробок, контрафакту, контрабандної продукції та крадіжок.

Також нововведення допоможе боротися з незаконним обігом товарів, яке не тільки не стимулює сумлінних учасників ринку інвестувати у розвиток економіки, а й призводить до втрат бюджетної системи України.

Як впровадити систему

Щоб система запрацювала, АТ «Укрзалізниця» повинне визначити оператора системи та затвердити порядок її функціонування, а саме:

  • характеристики засобів ідентифікації (умовний номер підприємства виробника; код виробу; відмітка про приймання інспектором ЦТА УЗ; код підприємства власника виробу; код підприємства, що встановив виріб; номер вагона);

  • вимоги до технічних засобів формування коду перевірки, технічних засобів перевірки коду ідентифікації, вимог до учасників обороту товарів, які одержують технічні засоби формування коду перевірки;

  • розмір плати за надання послуг з надання системі необхідних для  ідентифікації та забезпечення моніторингу руху товарів, а також порядок її стягнення;

  • порядок вилучення та знищення вилучених з обігу контрафактних товарів.

Приклад заповнення інформації, яка підлягає обов’язковій передачі до системи, та обов’язки оператора системи і учасників обороту товарів:


Як ще боротися з крадіжками автогальмівних запчастин 

Одним із способів розв’язання проблеми з краденими автогальмівними запчастинами вагонів є заборона приймання для ремонтів рухомого складу бувших у вжитку виробів автогальмівного обладнання, які не внесено до бази ГІОЦ при ремонті рухомого складу. Адже неблагонадійні власники рухомого складу скуповують вкрадені вироби автогальмівного обладнання та під виглядом давальницьких комплектуючих, які використовуються при ремонті рухомого складу, постачають їх на ремонтні підприємства з супровідними документами та документами про походження виробів, які самі виписують.

Також потрібно заборонити приймати на брухт елементи виробів автогальмівного обладнання. Приймання таких комплектуючих має бути дозволено лише  від суб’єктів господарювання, що використовують зазначене майно під час провадження своєї господарської діяльності. І тільки за наявності оригіналу або належним чином засвідченої копії чи витягу з відповідного акта про списання такого майна з балансу та документів, що підтверджують його використання в господарській діяльності (проєкт Закону України реєстр. №9066 від 27.02.2023 року).

13 переглядів0 коментарів
bottom of page